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공공시설 병원 학교 유치원 건축물 인테리어 디자인

Oslo Opera House / Snohetta 오슬로 오페라 하우스 신축 건축물 설계 인테리어

Oslo Opera House / Snohetta 오슬로 오페라 하우스 신축 건축물 설계 인테리어 디자인 사진

빌딩 클라이언트와 사용자에 대한

Statsbygg 노르웨이 650 직원 재산 관리와 민간 최대 규모의. 그것은 건물과 재산 문제, 개발 관리에 관한 국가의 대표 컨설턴트이다. Statsbygg, 갱신 관리 인적 자원부에 따라 관리 회사이지만 모든 부처 국가 기관에 서비스 지원을 제공합니다.

1998 국회 Statsbygg 새로운 operahouse, 계획 관리에 대한 책임 건물 클라이언트 것이라고 결정합니다. , 민간 부문에서 조달 서비스를 Statsbygg하지만 전문적인 조정과 컨설턴트, 계약자 공급 업체의 품질 관리에 대한 책임이 있습니다.

노르웨이 오페라 발레는 사용자가 건물의 . 그들은 노르웨이 최대의 음악과 연극 교육 기관. 그들의 핵심 목적의 프로듀서 전국에 수있다 오페라 , 발레 , 음악과 연극, 콘서트. 그들은 약를 가질 것입니다. 300 , 연간 250,000 방문자. Operahouse 직장 것입니다. 50 이상의 직업에서 직원 600.

건축가의 설명

operahouse 우승 경쟁 항목의 실현이다. 항목의 일부였던 다이어그램, 건물의 기본 개념을 설명합니다.

"파도 "

오페라 발레는 젊은이 artforms 아르 노르웨이 . 이러한 artforms 국제 환경 속에서 진화. Bjørvika 반도는 역사적으로 세계의 나머지와 함께 모임 지점입니다 항구 도시의 일부입니다 .. 땅에 '여기' 'there'is 모두 실제와 상징적인 임계값 사이에 나누어 . 임계값은, 바다와 회의 사이에 토지 라인의 벽에 커서 실현으로 노르웨이 세계, 예술과 일상 생활. 이것은 대중 예술을 충족 임계값입니다.

"공장"

자세한 간단한는 경쟁의 기반으로 개발되었습니다. Snøhetta operahouse 생산 facitities 포함된, 이성적으로 '공장'계획 자체로 실현해야한다고 제안했다. 공장은 모두 기능적 유연 계획 단계뿐만 아니라 나중에 사용할 수로 동안해야합니다. 이러한 유연성은 매우 계획 단계에서 중요한 것으로 판명되었습니다 : 객실과 romm 그룹의 번호는 최종 사용자와 공동으로 조정되었습니다. 이러한 변경은 아키텍처에 영향을주지 않고 건물의 기능을 개선했습니다.

"카펫"

대회 개요가 operahouse 높은 품질의 건축되어야한다는 것을 그것의 표현에 기념비적인되어야 말했다. 모든 관계는, 공동 소유, 쉽고 개방형 액세스의 개념 : 하나의 아이디어가이 monumentality 합법화로 밖으로 있었다. 만들어달라고 우리가 관념에서 이러한 기반으로 monumentality 달성 Opera 건물 표면에 상단의 경사와 수평의 '융단' 밖으로 감각에 의해 누워 가능한 넓은 접근 인치 카페트는 도시 경관과 관련된 관절 양식을 주어왔다. Monumentality 수평 확장이 아닌 verticality 통해 이루어진다.

, 공장 카펫 - 경쟁의 개념적 기초, 그리고 마지막 건물이 가지 요소들의 조합이다.

도시 상황

operahouse 도시의이 지역의 변환 계획의 번째 요소입니다. 2010 건물 옆에있는 교통 체증은 피요르드 아래에 터널로 이동됩니다. 크기와 미적 표현으로 인해, operahouse 지역에 다른 건물에서 떨어져 서서 것입니다. 대리석 입은 roofscape 피요르드 도시의 가로 형태의 대형 공공 공간.

operahouse 공공 얼굴 서쪽과 북쪽 얼굴 - 동시에, 건물의 프로필은 남쪽의 피요르드에서 아주 멀리서 분명있을 있습니다. 아케 르스 후스 성에서 건물은 피오르드와 동쪽 Ekerberg 언덕 사이의 관계를 만듭니다 그리드 도시에서 있습니다. 중앙역과 Chr에서 . Fredriks 평방 Opera 함께 관심을 사로 떨어지는 어떤 프레임과 제도 피요르드의 전경 동쪽 가장자리의.

건물은 도시와 피요르드, 도시풍과 풍경을 연결합니다.

동부, 관절이고 다양 '공장'하십시오.

하나는 건물 내에서 활동을 있습니다 : 발레 , 워크샵 수준에서 상단에서 거리 수준 reheasal . 생활에 미래의 연결 마을의 새로운 애니메이션 부분은 도시풍의 의미를 것이다.

아티스트와 공동 작업

Snøhetta 들어, 아티스트와 긴밀한 협력 관계는 항상 건축 프로젝트의 중요한 역할을했습니다. 경쟁 무대로, 이른 작가는 공동 작업자로 초대를 받았어요으로하고 설계 단계의 시작 부분에서이 대화를 계속하고 싶다고. Snøhetta 예술가, 장인과 중요한 구성 요소에 다양한 접근 방법과 전문가 사이의 열린 대화 있도록 선호, 예술가가 아키텍처에 '장식' 적용하는 것을 피하기 위해 노력했다. operahouse, 건축가는 의도 대리석 차림 roofscape 알루미늄 클래드 외관은 공동 노력으로 접근해야합니다.

크리스티앙 Blystad, Jorunn 대사관 리셉션을 OG 칼레 Grude : 초기 협업은 아티스트와 sone 지붕에 설립되었습니다. 1 국가 기금 빌딩 프로젝트에 대한 지침에 따라, 통합 예술 작품을위한위원회가 설립되었습니다. 이위원회는 키얼스틴 Wagle 요소를 클래드 금속의 디자인에 공동 OG 연예인 아스트 리드 Løvaas 약혼.

재료의 선택

자료는, 그들의 구체적인 무게, 색상, 질감과 온도와 건물의 설계에 중요한되었습니다. Snøhettas 아키텍처는 narative입니다. 그것은 공간의 정의 요소를 양식 자료입니다. 그것은 다양한 세부 사항 정밀 통해 아키텍처를 articulates 자료의 모임입니다.

operahouse, 주요 자료는 있었다 지정된 화이트 : 입학 경쟁 이르면에서 석재 목재에 대한 '카펫', ' 대한'파도 , 금속 ' 대한'공장. 프로젝트에 대한 지속적인 작업 동안, '카펫' 밑면의 노출을 허용 사분의 소재, 유리, 구체적인 관심을 주어왔다.

경쟁 국제 부드러운, 이탈리아어 대리석은 , Facciata, 선정되었다. 이것은 , 대리석 등으로 일반, 증명을 유지 자사으로 젖은 색깔 때에도. 그것은 stabitity, 밀도, 그리고 장수의 측면에서 필요한 기술 품질 있습니다. 프로듀서는, Campolonghi, 전문 능력을, 용량 경험 크고 복잡한 프로젝트에 필요한왔다.

'카펫' accessibble 면적은 약입니다. 18,000m2. 그것의 세부적인 디자인이 중요했습니다 : 그것은 건물의 일반적인 기숙사에 방해가 안된다고하지만 그것이 동시에 붙어 다니기에 ineresting 수있을 정도로 관절다고 원하는 건축.

가지 대안은 통합 riased 분야, 특수 베인 상처, 다양한 표면 질감을 가진 특정 아닌 반복적인 패턴이 이전에 제안했다 구체적인 내용은 주요 기하학을 또렷하게 표현할 있도록 설계되었습니다 예술가와 함께.

재목

오크는 모두 ' ' 대한 지배 소재와 주요 강당으로 선정되었습니다.

파도 벽에겐 빛과 다양한 표면을했다. 오크는 바닥, 천장에 걸쳐 사용됩니다. 웨이브 가입 원뿔 모양으로 구성되어 복잡한 유기 geometri있다. 그것은 또한 로비 공간 내에서 중요한 음향 감쇄기입니다. 그것은 변화하는 기하학 다룰 있으며, 음향 흡수를 제공하는 작은 요소로 구성되며 이러한 목표를 달성하십시오.

강당의 오크는 여러 가지 이유에 선택되어 내부 : 그것은 쉽게 형성, 안정적인 밀도 촉각이다.

참나무는 어두운 톤으로를 제공 amonia 치료되었습니다. 여기에 너무 오크는 바닥, , 그리고 천장뿐만 아니라 발코니 전선, 그리고 음향 반사판에 사용됩니다.

금속

operahouse 설계 수명을 가지고 만들었습니다. 이것은 같은 우리는 공장과 워크샵과 연관 간단한, 현대 금속 클래드는 다시 평가하고 재설계 있어야함을 의미합니다.

미학의 고려 , 장수, maleability 가능성은 매우 평면 패널을 선택한 알루미늄 천국 만들 있습니다. 패널에게 더욱 품질을 부여하려면 collabarative 프로세스는 예술가와 함께 시작되었다.

디자인 팀은 처음에는 산업 modulrity 패널 themselve 비주얼 품질을 가지고 있어야한다고 목표. 패널 볼록한 구면 세그먼트와 오목 원뿔 형태와 천공했다. 패턴은 낡은 직조 기법을 바탕으로 예술가에 의해 개발되었다.

모두에서는, 여덟 다른 패널은 어떤 각도, 강도 그리고 그들에게 빛을 연주의 색깔에 따라 끊임없이 변화하는 효과를 설계되었습니다.

유리

로비 이상의 높은 유리 외관은 남쪽, 서쪽과 북쪽에서 건물의 전망에 지배적인 역할을했다. 조기 프로젝트에 그것이 유리는 이전에 생각보다 중요한 것은 없었습니다 직면 모두 그리고 그것은 외부 표면을 조명 램프의 역할을 것이다 야간 실현되었다.

유리 외관은 높이 15m까지이다. 그것은, , 프레임 OG 최소와 절대적인 건설을 의도하는 디자인 유리 건축의 있었어요 stiffening 철강 . 솔루션은 최소화된 지느러미를 사용하는 유리 였어 철강 설비는 라미네이트 안에 끼워 넣었지.

유리의 강성에 대한 요구 사항은 패널 만나 대형 패널과 슬림 관절에 대한 욕구로 인해 증가했다.

이런 종류의 두꺼운 유리가 꽤보다는 투명한 녹색으로 경향이있다. 그러므로 operahouse 행사가 낮은 철분 유리를 사용하는 것이 결정되었다.

계획 솔루션, 일반적인 배열

건물은 '남쪽으로 실행 북쪽 복도는 분할에서 두하여 오페라의 거리 '. 라인의 서쪽의 모든 공공 장소와 무대 영역을 위치하고 있습니다. 건물의 동쪽 부분은 형태로 단순하고 마무리 생산 지역을 소장하고 있습니다. 구성된 지상 3-4 . U1 - - 건물이 부분 아래에 지하 수준도 있습니다. 하위 단계 지역은 추가로 3 깊이입니다.

건물의 서쪽 부분

대리석 입은 플라자 지역 기타 공공 리드 방문자를 위해 로비. 북쪽 벽면에 보조 입구의 레스토랑과 로비에 firect 액세스할 있습니다. 남쪽, 로비의 내면 오슬로 피요르드와 Hovedøya 섬의 전망까지 열립니다. 서쪽과 북쪽으로 그것은 auditoria 동쪽으로 거짓말을하는 동안, 지배 도시의 전망이다. 건물에 많은 1900으로 관객있을 있습니다. 메인 강당에서 1400, 400 2 단계에서 150 블랙 박스 극장으로 복식 리허설 1 인치

로비, 공연과는 별도로 실행할 있습니다 북쪽 여러 레스토랑의 남쪽에 브라 세리가있다. 교육 공간, cloakrooms, 화장실, 정보 / 발권 데스크 다양한 작은 객실과 같은 서비스 기능을 로비 주위에 위치하고 있습니다. 로비에서 지상 수준에서, 그리고 공공 미술관에서 액세스는 가지 auditoria 제공됩니다.

무대 영역은 건축 면적의 상당 부분을 차지합니다. 여기에 11.8m 깊이 substage, 측면 단계 단계 후방뿐만 아니라 풍경 매장과 함께 메인 스테이지 (16m x16m)입니다. 분야에 걸쳐 최소 9m 무료 높이가있다. backdops위한 스토리지는 뒷면의 무대 위에 위치하고 있습니다. 여러 공연과 행위에 대한 완료 풍경 후면 측면 무대에서뿐만 아니라 무대 아래에 준비가되어 있습니다. 또한, 리허설 룸은 무대 영역에 직접 연결에 위치하고 있으며 추가 풍경 보관이 필요한되어야 제공할 있습니다.

오케스트라 리허설 룸이 - 어쿠스틱 민감한 공간 - 지하 수준에서 - 또한 건물의 서쪽 부분에 위치하고 있습니다. 홀에은 오케스트라에서 가장 중요한 리허설 공간입니다 또한 목적을 녹음 사용할 있습니다. 변수 음향에 대한 요구 사항은 조정 판넬과 커튼의 사용에 의해 이루어집니다. 객실의 주요 강당과 유사한 음향을 얻을 있습니다.

로비의 통로가, 남쪽 벽면을 따라, 그것은 대중 공연 공간으로 사용할 있도록 리허설 1으로 이어집니다.

상위 수준의 주택 스폰서 라운지에있는 건물과 VIP 룸의 같은 지역.

건물의 동쪽

' 동쪽 오페라 기능을 크기 varing 영역; 1000 객실의 행정 거리 생산 모든 '아르 위치해 있습니다. 오페라 직원 전문직에서 50 이상의 - 거의 600 동맥에 대한 모든 통신 거리가있는 .

동서를 실행하는 대규모 하역 부두는 집안 지역의 뒷면을 나눕니다. 여기 또한, 공간의 크기는 높이 9m까지, 경관 요소의 크기에 따라 주어집니다

북쪽 풍경이 만든 '하드 워크샵을'거짓말. 몇몇 전문직 여기, 목수, metalworkers, 화가 장식을 그들의 작업 영역을했습니다. 완료 경치는 후방 무대 면적 직접 하역장을 통해 이동합니다.

의상 제작, 가발, 모자, 장갑과 같은 '소프트 워크샵' 영역을하다 : 남쪽으로 다른 모든 기능을 댄서와 가수의 요구에 부응하는 필요한 거짓말. 또한 관리 변화 객실은 여기에 있습니다.

spaceous 녹색 안뜰 수준 U1 바닥에이 지역의 중심에 있습니다.

변화하는 객실 하우스의 대부분은 필요한 모든 의상과 4 공연자와 공연하다. 객실 또한 편안하고 집중 따라서 하루 종일 침대 장착되어 있습니다위한 장소 수있게하려는 의도.

오페라 발레 부서 4 레벨 3 영역이 실도 가지 리허설. 그리고 6m 맑은 높이 엘리베이터를 통해 레벨 3에있는 연습 공간에있는 하역장에서 경치를 전송하실 있습니다. 리허설 룸은 최대 9m 명확한 높이만큼 메인 무대로 큽니다. 이것은 완전한 성능을 연습하는 댄서 있습니다. 모든 공간 음향 감쇠와 벽을 있습니다. palan 2 작은 리허설 번호도 있습니다.

가발 업체, 그리고 예술가를 만들어 옷장은 레벨 1 (지상)에서 가까이 무대에 위치하고 있습니다. 여기에서 예술가는 지상이나 지하에서 무대 영역을 액세스할 있습니다.

레벨 2에서는 오케스트라뿐만 아니라 건강 센터와 체육관을위한 msic 아카이브, 사무실, 지원 기능이 있습니다.

레벨 3 남쪽으로 관리 부서와 수통 우와 넓은 테라스 피요르드를 내려다.

메인 강당

메인 강당 위해 말발굽 극장 구축 고전 오페라 발레 . 그것은 소장하고 있습니다. 1370 방문자가 포장 마차, perterre, 발코니 사이의 값입니다. 기술 공간 발코니 3 위의 면적을 차지합니다.

오케스트라 피트는 매우 유연 별도의 리프트를 이용하여 높이와 지역에 조정할 있습니다.

무대의 측면에 각각에 대한 프로시 니엄의 너비있는 조정에 대한 타워 허용 모바일 발레 또는 오페라 음향의 손상없이. 반향 시간은 복도의 뒤쪽에 위치하고 소리와 빛이 뒤쪽 컨트롤 따라 벌금 조정 사용하는 커튼입니다.

, 관객과 연주자, 좋은 시력 라인 사이의 짧은 거리, 그리고 무엇보다도, 뛰어난 음향가 : 강당의 형태는 여러 관계에 근거한다. 전통 음악 음향 성능을 가진 현대 강당 대한 건축 의도는 Visual 친밀감과 음향 우수성에 대한 요구 사항과 병행하여 개발되었습니다. 이전에는 오페라 음향 감쇠가 표면되었다 대부분의 요소를 사용하여 풍부한 장식, 조각에 의해 자주 달성하였습니다. 경우 요구 사항은 깨끗한 만났다되어, 현대 formalistic 언어를 사용하여 미적 조각.

부피와 같은 장소에 반향 시간 결과에 대한 요구 사항. 경우 볼륨이 티에게 모양의 부분을 복도를 제공, 아래에 걸쳐 cantilevers 기술 갤러리의 사용 증가합니다. 구조의 주요 보다는 홀의 볼륨에 포함된 위에 입은 지붕 천장 거짓되고 숨겨진 뒤에.

최적의 음향은 다음과 같은 방법으로 실현되었습니다 :

우리는 발코니 전선에게 객실과 음향 함수의 위치에 필요한에서 파일 위치에 대한 상대 변경 기하학 주어, 미학 이동 또한,있다. 측면에서 양식을 다시 다운이 국한되지 않도록 여러 방향으로 soungs 보내는 뒤쪽에 청중 반면에 소리를 반영합니다.

시각 복도를 완료 또한 반영 타원형 천정 반사기를매우 구체적인 방법으로 소리. 같은 원리는 발코니 앞에와 마찬가지로 사용됩니다.

수준에서 뒤쪽 벽을 준식을 피하기 위해 방을 통해 균일하게 소리를 확산 볼록 패널로 구성되어 있습니다.

그리고, interlying , 주요 오케스트라 반사기의 geometri모바일 타워는 공간 주위에 소리를 뿌려 변조하고 있습니다. 높낮이의 사용 목재 staves 서로 다른 파장의 소리를 조절.

모든 표면 고주파 진동을 피하기 위해 비교적 치밀한 자료입니다. 발코니 전선은 후면 패널 참나무 한척와 100mm MDF 아르 50mm 단단한 오크 있습니다.

발코니 전선과 타원형의 천장 반지의 이중 곡률이 함께 붙어 통널 고체로 만든 사전 fabrcated 오크 요소로 이루어져 있습니다, amonia 치료 주유 연마하기 전에 컴퓨터의 3 차원 도면에서 라우팅. 어둠 coluour 특히와 극장 공간에 적합합니다 오크가 풍부하고 따뜻한을 제공하고 친밀한는 공간 느낍니다.

좌석은 가능한 작은 소리로 흡수하도록 설계되었습니다. 자료는 어두운 목재와 대위법으로 특별히 설계 주황색 빨간색 패브릭입니다. 좌석은 관객 개별적으로 여러 가지 언어의 대본을 읽는 선택할 있도록 백업에 텍스트 디스플레이 화면이 내장되어 있습니다.

강당은 얕은 렌즈의 형태뿐만 아니라 cailigs 바닥에 inbuilt LED 피팅에 샹들리에를 설계 snøhetta으로 켜집니다.

샹들리에

타원 반사경 내부 정학 샹들리에은, 복도에서 중요한 요소로 여러 가지 작업을 수행합니다. 그것은 이러한 환경에서 처음으로 LED 사용하여 조명의 강당 주요 원천입니다. 그것은 8.5 톤의 무게와 7m 직경이 있습니다. 그것은이를 통해 800 LED 조명이 빛나는 5800 주조 유리 크리스탈로 구성됩니다. 이것은 멋진 확산 조명으로 방을 목욕. 전체 샹들리에가 유지 관리를 위해 바닥을 낮출 있습니다.

그것은 또한 중요한 음향 반사판입니다. 이것은 없앤다 사운드 확산 특정 양식을 설명합니다. 무대쪽으로 크리스탈 증가 스트립 사이의 거리는 소리의 금액이 통과하고 따라서 공간의 reverberance 기여할 있도록. 이것은 순서 있도록 중심의 전진 배치가있는가 타원형 반사판의 뒷면에 자리 룸에 따라부터 주의해를 unhindered.

결국 그것이 기술적인 공간 이상 구조들로부터주의를 데리고 복도 자체에 시각적인 폐쇄를 형성한다.

무대

무대 커튼도 강당에서 중요한 요소입니다. 함께 샹들리에와 의자 패브릭와 함께 어둠의 목재에 대한 대비입니다. 그것은 국제 경쟁에 따라 미국 예술가 화이트를했습니다. 그녀는 반영 강당의 colurs 채택 알루미늄 포일의 디지털 이미지로 일해 왔습니다. 이러한 이미지는 다음 직기 구동하는 컴퓨터에 전송됩니다.

2 단계

단계 2 400 최대 관객 선택한 좌석 구성에 따라 있습니다. 그것은 모두에 의해 사용됩니다 오페라 발레 극장 어린이 공연뿐만 아니라위한 연회 함수, 콘서트, 실험. 그것은 마차에있는 좌석, 다른 구성의 여러 높이기 수있는 멀티 사용 홀입니다. 지하에 저장하는 원형 극장, 오케스트라 피트와 수송 좌석 마차를 형성 2 개의 대형 엘리베이터가 있습니다.

일반적으로 이동식 요소로 구성되어 있습니다 무대 공간이 있습니다. auditium 응답하고 풍경을 배경과 음향 반사판 필요한 교통 아니라 광범위한 전동 pully 시스템을 아무 flytower 있습니다. 9m 높은 슬라이딩 게이트가 다시 무대 영역 경관 상점 무대 영역을 연결합니다. 복도에서 반향 시간이 증폭 공연을위한 다운 감쇠 있습니다.

클라이언트는 블랙 박스의지만, 건축 품질과 정체성의 금액으로 유연성과 강당이 필요합니다. 이들에게 요구 사항은 일반적으로하지만, 상호 배타적인 것으로 간주되어 최종 사용자 들과의 긴밀한 논의 후에, 해결책을 찾을 수있는 곳을 블랙 박스 구조 freestanding 안에 배치 cotrasting 높은 품질을 가지고 .

'개체'반올림 있으며, 높은 외부와 무대 향해에 쿨러 메탈릭 실버 마무리에, 빨간 패널 광택.

기술적 다리가 중요한 영상과 음향 천장을 형성 높은 수준의 주택 조명, 환기시 공간을 가로질러 .

기둥 사이에, , 블랙 그려진 문과 이동식 패널은 다른 구성을 조정하는 사용됩니다. 패널은 또한 음향 배려를 부여 받았다.

인테리어

밤이가 망하면 operahouse 외관 잡동사니됩니다. 로비에 대형 목재 ' 벽은' 켜져있는 건물은 완전히 다른 캐릭터를 취한다. 인테리어는 외관이됩니다. 그것은 인테리어와 건물의 외관은 얼마나 상호 의존 보여줍니다.

건물의 건축술의 아이디어와 개념도 건물 내부에 사용되었습니다. 작업은 객실의 일정에 따라 상당한 내부 계획을 포함했다, 기능, 색상, 재료, 가구에 내장된 조명 방식, 기술 instalations,, 젖은 , 부엌 솔루션, 엘리베이터 자동차, 부품 비품 조정과 표면 처리,.

그것은 또한 디자인과 최종 사용자 장비 느슨하게 가구들을 조정하는 것을 포함하고있다.

협력은 다양한 건축 diciplines 사이에 중요한되었습니다.

인테리어 컨셉, 공공 장소

건물 외관의 경험은 분명히 인테리어는 똑같이 높은 건축물의 품질 있어야합니다.

건물 하나를 침입 먼저 경사진 roofscape 가장 낮은 부분 아래에 이어질 것입니다. 어디 천장은 바닥을 충족 폭포.

슬림 작은 관목 숲은 방문자 코트를 막을 것이고이 지역은 대중 휴대품 보관소에 사용됩니다. 멀리 로비에, 볼륨은 지붕을 누르고 있습니다. 구멍이다 이러한 통합된 작품의 다른 예제를 클래드 조명. Olafur Eliasson로이 경우에는. 이러한 흰색 양식 공공 화장실. 로비 하나의 오픈 우주로 이동 바닥 수준에서 클러스터에서 만날 직각 기둥에 의해 개최 cailing 경사진, 흰색의 expance 아래와 같습니다.

그랜드 staicase 나무 밖으로 벗겨 있으며 강당 주위를 갤러리까지 연결됩니다. 그러므로 건물의 마음으로 열린, 백색 foyer.Dark 잠금 장치와는 대조적으로 친밀한 느낌을 가지고 관객을 나무 벽의 hall.The 내부의 상단 레벨에 대한 액세스를 이끌 제공합니다. 악기 주요 auditorium.The 느낌이 목재의 조각된 밖으로 조각 내부되는가, 아니면 내에 있습니다.

가구 장비 분야에서 대중

강당, 휴대품 보관소에서 내부 인테리어는 동봉된 보안에 열린 미지의 방문자 소요 formalistic 여행으로 기술될 수있다. 추상화의 레벨은 자연 인식할 builing 요소 세부 사항의 수를 최소화하기 위해 만든 우주 공간 ahs에서 있습니다.

동시에 그것은 가구의 요소는 전체 건물과 같은 디자인 언어를 사용하는 분명한 목표가되어 왔습니다.

카운터, 피팅, ticketting 책상, 인테리어와 카페 요소는 역시 건물 양식에 통합되었습니다 또는 백색 corian에서 무료 서있는 조각의 형태로 설계되었습니다. 이들은 완전히 사용하지 않을 시에는 아래 닫힐 있습니다.

휴대품 보관소과 접대실입니다 만들어진 테이블을 추가 가구가 사용하는 간단하고 높은 형태의 좌석 철강 옻칠 블랙 고무 코팅 플레이트와 산업. 실내 장식과 느낌 피부의 플랫 시트입니다. 표지판은 검은색 같은 구성되어 강철 흰색 유리 요소 내부의 개수를 표면 완료.

지역 생산 가구의

이들 지역은 eronomics, 기능성, 그리고 경험을 주위 설계되었습니다. harde 워크샵은 기계화의 물류 디자인을 지배 합리적 객실 있습니다. 가발과 화장 워크숍은 특별히 제공 있었던 워크 스테이션은 사용자의 요구에 맞는 모듈을 설계합니다. 정신없이 바쁠 공간 활동의 솔루션을 자사의 복잡한 물류 특정 주어진되었습니다 가득 의상학과,.

artforms, 발레 , 오페라 , 그리고 오케스트라는 모든 가구를 목적으로 지어진하지만 표준화와 성취 개의 객실을 가지고 그들의 요구 사항에 대한 변경. 그러나 오케스트라가 , 10 사람을 풀고 악기, 휴식을위한 장소가있는 변경하고 사전에 화장실과 샤워실을 공유 액세스와 AMD 성능을 변경했습니다. 발레 , 합창단과 독창자 객실 샤워와 공유와 인접한 장소가 작은 4 또는 특정 사람과 사람이 6 .

들어 발레 객실은 리허설과 가득 훈련 하루 만에 Base 함수로.

모든 변화 객실은 특별히, 장착, 표준 가구 디자인 아르 테이블, 데이 베드와 찬장을 차지합니다.

작품의 거래는 서로 다른 그룹을위한 리허설 공간을 디자인으로왔다. 이들은 최적화된 음향, 환기, 조명과 함께 중요한 작업 공간입니다. 의도는 이것에 기여하고 특히 패널 spacial 품질의 거래를하고 음향 벽에 제공되었습니다.

산지 재료 사용

이들 지역에 대한 간략한 그들이 간단하고 저렴해야한다고 지정합니다. 이것은 그들이 그린 벽과 리놀륨 바닥과 일반 사무실의 품질임을 의미합니다. 이것을 배경으로 중립적인 작동이 오페라 '공백의 화려한 의상과 무대 유쾌하게하다 요소.

색상 팔레트는 그것을 위해 아주 간단하고 중립입니다.

열린 마당은 생산 지역과 에워 싸다 쉽게 방향을 만들기 위해 어두운 색깔을 주어진 복도에 중앙에 기준점을 형성한다.

리허설 객실에 대한 서로 다른 문자가 발레 , 오페라 합창단 .. 발레 공간 남쪽 아르 빛과에 피요르드을 통해 통풍과 전망. 반면 성가대 공간은 동쪽에 면한 높은 clerestory 창문에서 빛이 introvert입니다. 음악적 경험을 묶을. 색상과 소재가 따뜻해, 어두운 색조 있습니다.

가구와 최종 사용자 장비

건물이 큰라고하더라도, 조금 느슨한 가구가 있습니다. 우리는 단순화하고 가구의 선택을 표준화 시도를하고 건물의 건축 디자인에 즐거웠다. 품질의 가구 제작자의 소수가 선택되어 조각만큼 시대를 초월한 것으로 동시에 고전하는 깨끗하고, 현대적인 디자인으로되어 있습니다.

About the Building Client and the User

Statsbygg is Norway’s largest civil property manager, with 650 employees. It is the state’s main consultant on building and property issues, development and management. Statsbygg is a management company under the Ministry of Renewal and Administration, but provides services and support to all ministries and state organs.

In 1998 the National Assembly decides that Statsbygg would be the building client for the new operahouse, responsible for planning and management. Statsbygg procure services in the private sector, but are responsible for professional coordination and quality control of the consultants, contractors and suppliers.

The Norwegian Opera and Ballet is the building’s end user. They are Norway’s largest music and theatrical institution. Their core purpose is to be the national producer of opera, ballet, music and dance theatre, and concerts. They intend to have approx. 300 shows and 250,000 visitors per year. The Operahouse will be a workplace for approx. 600 employees from more than 50 professions.

Architect’s description

The operahouse is the realisation of the winning competion entry. Four diagrams, which were part of the entry, explain the building’s basic concept.

“The wave wall”

Opera and ballet are young artforms in Norway. These artforms evolve in an international setting . The Bjørvika peninsula is part of a harbour city, which is historically the meeting point with the rest of the world.. The dividing line between the ground ‘here’ and the water ‘there’is both a real and a symbolic threshold. This threshold is realised as a large wall on the line of the meeting between land and sea, Norway and the world, art and everyday life. This is the threshold where the public meet the art.

“The Factory”

A detailed brief was developed as a basis for the competition. Snøhetta proposed that the production facitities of the operahouse should be realised as a self contained, rationally planned ‘factory’. This factory should be both functional and flexible during the planning phase as well as in later use. This flexibility has proved to be very important during the planning phase: a number of rooms and romm groups have been adjusted in collaboration with the end user. These changes have improved the buildings functionality without affecting the architecture.

“The Carpet”

The competion brief stated that the operahouse should be of high architectural quality and should be monumental in it’s expression. One idea stood out as a legitimation of this monumentality: The concept of togetherness, joint ownership, easy and open access for all. To achieve a monumentality based on these notions we wished to make the opera accessible in the widest possible sense, by laying out a ‘carpet’ of horizontal and sloping surfaces on top of the building. This carpet has been given an articulated form, related to the cityscape. Monumentality is achieved through horizontal extension and not verticality.

The conceptual basis of the competition, and the final building, is a combination of these three elements – The wave wall, the factory and the carpet.

Urban situation

The operahouse is the first element in the planned transformation of this area of the city. In 2010 the heavy traffic beside the building will be moved into a tunnel under the fjord. Due to its size and aesthetic expression, the operahouse will stand apart from other buildings in the area. The marble clad roofscape forms a large public space in the landscape of the city and the fjord.

The public face of the operahouse faces west and north – while at the same time, the building’s profile is clear from a great distance from the fjord to the south. Viewed from the Akershus castle and from the grid city the building creates a relationship between the fjord and the Ekerberg hill to the east. Seen from the central station and Chr. Fredriks sq. The opera catches the attention with a falling which frames the eastern edge of the view of the fjord and its islands.

The building connects city and fjord, urbanity and landscape.

To the East, the ‘factory’ is articulated and varied.

One can see the activities within the building: Ballet reheasal rooms at the upper levels, workshops at street level. The future connection to a living and animated new part of town will give a greater sense of urbanity.

Collaboration with artists

For Snøhetta, close collaboration with artists has always been an important part of building projects. As early as the competition stage, artist were invited in as collaborators, and the wished to continue this from the beginning of the design phase. Snøhetta have tried to avoid having artist apply ‘decoration’ to the architecture, prefering to allow for an open dialogue between artists, artisans and professionals with various approaches to important building elements. With the operahouse, the architect intended that both the large marble clad roofscape and the aluminium clad facades should be approached as collaborative endeavours.

An early collaboration was established for the sone roof with artists: Kristian Blystad, Kalle Grude og Jorunn Sannes. One year later, in accordance with the guidelines for state funding building projects, a committee for integrated artwork was established. This committee engaged the artists Astrid Løvaas og Kirsten Wagle to collaborate on the design of the metal cladding elements.

Choice of materials

The materials, with their specific weight, colour, texture and temperature, have been vital to the design of the building. Snøhettas architecture is narative. It is the materials which form the defining elements of the spaces. It is the meeting of the materials which articulates the architecture through varied detail and precision.

In the operahouse, three main materials were specified as early as the competition entry: White stone for the ‘carpet’, timber for the ‘wave wall’, and metal for the ‘factory’. During the continued work on the project, a fourth material, glass, which allows for the exposure of the underside of the ‘carpet’, has been given specific attention.

Stone

After an international tender competition, th italian marble, La Facciata, was chosen. This is a stone which, in common with other marbles, retains its brilliance and colour even when wet. It has the necessary technical quality in terms of stabitity, density, and longevity. The producer, Campolonghi, has had the professional ability, capacity, and experience necessary for such a large and complex project.

The accessibble area of the ‘carpet’ is approx. 18,000 m2. Its detailed design has been important: the architect desired that it should not interfere with the general dorm of the building but that it simultaneously was articulated enough to be ineresting at close quarters.

Together with the artists several alternatives were proposed before a particular non repetitive pattern with integrated riased areas, special cuts, various surface textures, and specific details were designed to articulate the main geometry.

Timber

Oak has been chosen as the dominating material for both the ‘wave wall’ and the main auditorium.

For the wave wall it has a light and varied surface. Oak is used throughout for the floors, walls and ceilings. The wave wall has a complex organic geometri made up of joined cone shapes. It is also an important acoustic attenuator within the foyer space. To achieve these goals it is made up of smaller elements which can deal with the changing geometry and provide acoustic absorption.

Inside the auditorium oak has been chosen for a number of reasons: It is dense, easily formed, stable and tactile.

The oak has been treated with amonia to give a dark tone. Here too oak is used for floors, walls, and ceilings, as well as balcony fronts, and acoustic reflectors.

Metal

An operahouse is designed and built to have a long lifespan. This means that a simple, modern metal cladding, such as we associate with factories and workshops, needs to be re-evaluated and redesigned.

After a consideration of aesthetics, longevity, maleability and the possibility to make very flat panel, aluminium wa chosen. To give the panels further quality, a collabarative process was begun with two artists.

The design team initially aimed for an industrial modulrity but that the panels themselve should have greater visual quality. The panels were punched with convex spherical segments and concave conical forms. The pattern was developed by the artists based on old weaving techniques.

In all, eight different panels were designed which give a constantly changing effect depending on the angle, intensity and colour of the light playing on them.

Glass

The high glass facade over the foyer has a dominant role in the views of the building from the south, west, and north. Early in the project it was realised that this glass faced was more important than previously assumed, both during the day and night when it would act as a lamp illuminating the external surfaces.

 

The glass façade is up to 15 meters high. It was the architects intention to design a glass construction with an absolute minimum og columns, framing, and stiffening in steel. The solution was to use glass fins where minimised steel fixings are sandwiched inside the laminates.

The requirements for the glass’s stiffness increased due to the desire for large panels and slim joints where the panels meet.

Thick glass of this sort tends to be quite green rather than transparent. It was therefore decided that the façade of the operahouse would use low iron glass.

Plan solution, general arrangement

The building is split in two by a corridor running north-south, the ‘opera street’. To the west of this line are located all the public areas and stage areas. The eastern part of the building houses the production areas which are simpler in form and finish. Comprising 3 to 4 storeys above ground. There is also a basement level – U1 – below this part of the building. The sub stage area is a further 3 storeys deep.

The building’s western part

A marble clad plaza leads the visitors to the foyer and other public areas. A secondary entrance on the north façade gives firect access to the restaurant and foyer. To the south, the foyer opens up to the inner oslo fjord and views of Hovedøya island. To the west and north it is views of the city which dominate, while the auditoria lie to the east. There can be as many as 1900 audience members in the building. 1400 in the main auditorium, 400 in stage 2 and 150 in rehearsal room 1, which doubles as a black box theatre.

There is a brasserie to the south of the foyer, a restaurant to the north and several bars which can be run separately from the performances. Service functions such as education spaces, cloakrooms, toilets, information/ticketing desk and diverse smaller rooms are located around the foyer. From the foyer, at ground level, and from the public galleries, access is provided to the two main auditoria.

The large stage area occupies a significant part of the building footprint. Here is the main stage (16m x16m) with an 11.8m deep substage, two side stages and two rear stages, as well as a scenery hall and store. There is a free height of minimum 9m throughout these areas. Storage for the backdops is located above the rear side stage. Finished scenery for several performances and acts can stand ready on the rear and side stages as well as below stage. In addition, the large rehearsal room is located in direct connection to the stage areas and can provide further scenery storage should this be necessary.

The orchestra rehearsal room – an acoustically sensitive space – is also located in the western part of the building – at basement level. This hall is the orchestra’s most important rehearsal space and can also be used for recording purposes. The requirement for variable acoustics is achieved by the use of adjustable panelling and drapes. The room can achieve similar acoustics to the main auditorium.

A passage from the foyer, along the southern façade, leads to rehearsal room 1 allowing it to be used as a public performance space.

The same area of the building at the upper levels houses sponsor lounges and a VIP room.

The building’s eastern part

To the east of the ‘opera street’ are located all the production and administration areas; approx 1000 rooms of varing size and function. The opera street is the main communication artery for all the employees – almost 600 persons from more than 50 professions

A large loading dock running east west splits the back of house area in two. Here also, the dimensions of the space are given by the size of scenery elements, up to 9m high.

To the north lie the ‘hard workshops’ where the scenery is made. Several professions have their workspaces here, carpenters, metalworkers, painters and decorators. The finished scenery is moved through the loading dock and directly into the rear stage area.

To the south lie all the other functions necessary to serve the needs of the dancers and singers: ‘Soft workshops’ with costume production, wigs, hats, gloves and make up areas. Also administration and changing rooms are located here.

A spaceous green courtyard is at the heart of this area on levels U1 and Ground.

Most of the changing rooms house 4 performers with all the necessary costume and make up for each show. The rooms are also intended to be a place for relaxing and concentrating and are therefore equipped with a day bed.

The opera and ballet departments have several large rehearsal rooms in this zone on levels 3 and 4. and it is possible to transport scenery from the loading dock to the rehearsal spaces on level 3 via an elevator with a clear height of 6m. The largest of the rehearsal rooms has a clear height of 9m and is as large as the main stage. This allows the dancers to practice a complete performance. All these spaces have walls with acoustic attenuation. There are also a number of small rehearsal rooms at palan 2.

The wig makers, make up artists, and dressers are located closer to the stage at level 1 (ground). From here the artistes can access the stage areas at ground level or from the basement.

At level 2 there are msic archives, offices, and support functions for the orchestra as well as a health center and gym.

Level 3 houses the administration department with a large canteen wo the south with a terrace overlooking the fjord.

The main auditorium

The main auditorium is a classic horseshoe theatre built for opera and ballet. It houses approx. 1370 visitors divided between stalls, perterre, and three balconies. Technical spaces occupies the area above balcony 3.

The orchestra pit is highly flexible and can be adjusted in height and area with the use of three separate lifts.

On each side of the stage are mobile towers which allow for adjustments in the proscenium width for ballet or opera without damaging the acoustics of the hall. Reverberation time is fine tuned using drapes along the rear walls and control rooms for sound and light are located to the back of the hall.

The form of the auditorium is based on several relationships: short distance between the audience and the performers, good sight lines, and, above all, excellent acoustics. The architectural intentions for a modern auditorium with traditional, acoustic musical performance have been developed in parallel with requirements for visual intimacy and acoustic excellence. In older opera halls acoustic attenuation was often achieved by using rich decorative, sculptural elements on most surfaces. In this case the requirements have been met with a clean, carved aesthetic using a modern formalistic language.

The requirement for a long reverberation time results in a room with a large volume. In this case the volume is increased by the use of a technical gallery which cantilevers out over the walls below, giving the hall a T shaped section. The main structure of the stone clad roof above is included in the volume of the hall rather than being hidden behind a false ceiling.

Optimum acoustics have been achieved by the following methods:

            We have, also as an aesthetic move, given the balcony fronts a geometry which changes relative to its location in the room and the acoustic function necessary in each location. At the sides the form reflects sound back down to the audience whilst at the rear it sends soungs in multiple direction to avoid focussing.

            The oval ceiling reflector visually finishes the hall and also reflects sounds in very specific ways. The same principle is used as with the balcony fronts.

            The rear walls at each level are made up of convex panels to avoid focussing and to spread sound evenly through the room.

            The geometri of the interlying walls, main orchestra reflector, and the mobile towers are modulated to scatter sound around the space. Using timber staves of varying dimensions to modulate sound of different wavelengths.

            All the surfaces are of relatively dense materials to avoid high frequency vibrations. Balcony fronts are 50mm solid oak where the rear wall panels are 100mm MDF with oak veneer.

The double curvature of the balcony fronts and oval ceiling ring are made of pre-fabrcated oak elements made of solid stave glued together, amonia treated and the routed from 3D computer drawings before oiling and polishing. The dark coluour is particularly suited to the theatre space and the oak gives a rich, warm, and intimate feel to the space.

The seats are designed to absorb as little sound as possible. Materials are dark timber and a specially design orange red fabric as a counterpoint. Text display screens are built into the seat backs so that the audience can individually choose to read the libretto in a number of languages.

The auditorium is illuminated by a snøhetta designed chandelier in the form of a shallow lens as well as inbuilt LED fittings in the cailigs and floor.

The chandelier

The chandelier, which is suspended inside the oval reflector, is an important element in the hall as performs several tasks. It is the auditoriums main source of illumination, using LED for the first time in such a setting. It weighs 8.5 metric tons and has a diameter of 7m. It is made up of 5800 hand cast glass crystals through which 800 LED lights shine. This bathes the room in a cool diffuse light. The whole chandelier can be lowered to the floor for maintenance.

It is also an important acoustic reflector. This explains the particular form which scatters and diffuses sound. The distance between the strips of crystals increases towards the stage to allow a greater amount of sound to pass through and therefore contribute to the reverberance of the space. It is placed forward of the centre in order to allow unhindered sightlines from the follow spot room on the rear of the oval reflector.

Finally it forms a visual closure to the hall itself to take attention away from the technical spaces and structure above.

The stage curtain

The stage curtain is also an important element in the auditorium. Together with the chandelier and seat fabric it is a contrast to the dark timber. It has been made by the american artist Pae White, following an international competition. She has worked with digital images of aluminium foil which reflects and adopts the colurs of the auditorium. These images are then transferred to a computer driven loom.

Stage 2

Stage 2 can, depending on the chosen seating configuration, house an audience of up to 400. It will be used by both opera and ballet, as well as for banquet functions, rock concerts, experimental performances and children’s theatre. It is a multi use hall where the seats, which are on large wagons, can be repositioned in a number of different configurations. There are 2 large elevators which form an amphitheatre, orchestra pit and transport seating wagons for storage in the basement.

The area which is normally the stage is made up of removable floor elements. The auditium has no flytower but rather an extensive motorised pully system to hang and transport scenery, backdrops and acoustic reflectors when necessary. A 9m high sliding gate connects the stage area with the back stage zones and scenery stores. The reverberation time in the hall can be damped down for amplified performances.

The client required an auditorium with the flexibility of a black box but with an amount of architectural quality and identity. These to requirements are generally considered to be mutually exclusive, but after close discussions with the end user, a solution was found where of a black box has a high quality cotrasting, freestanding structure placed inside it.

This ‘object’ has rounded, high gloss, red paneling on the outside and a cooler metallic silver finish in towards the stage.

Four technical bridges span across the space at high level housing lighting and ventilation and forming an important visual and acoustic ceiling.

Between the columns, large, black painted doors and removable panels are used to adjust to different configurations. These panels have also been given acoustic consideration.

Interiors

The exterior of the operahouse becomes diffuse as night falls. The large timber ‘wave wall’ in the foyer is illuminated and the building takes on a completely different character. The interior becomes the façade. It shows how interdependent the interior and exterior of the building are.

The building’s architectonic ideas and concepts have also been used in the buildings interiors. The task has included considerable interior planning based on the schedule of rooms, functions, colours, materials, and surface treatments, coordinating lighting schemes, technical instalations, built in furniture, wet rooms, kitchen solutions, elevator cars, fittings and fixtures.

It has also encompassed design and coordination of the end user equipment and loose furnishings.

Cooperation between the various architectural diciplines has been vital.

Interiors concept, public spaces

The experience of the buildings exterior clearly requires that the interiors be of equally high architectural quality.

On entering the building one is first lead in under the lowest part of the sloping roofscape. Where the ceiling falls to meet the floor.

This area is used for the public cloakroom where a copse of slim columns hold the visitors coats. Further out into the foyer, four volumes hold up the roof. The perforated, illuminated cladding of these is another example of integrated artwork. In this case by Olafur Eliasson. These white form house the public toilets. Moving out into the open space of the foyer one is below an expance of white, sloping cailing held up by angled white columns which meet in clusters at floor level.

The grand staicase is peeled out of the wooden wall and leads up to 3 galleries around the auditorium. Thus providing access to the upper levels of the hall.The interior of the wooden wall has an intimate feel in contrast to the open, white foyer.Dark light locks lead the audience into the heart of the building. The main auditorium.The feeling is of being inside a carved out piece of timber, or perhaps within a musical instrument.

Furnishings and equipment in the public areas

The interior, from cloakroom to auditorium can be described as a formalistic journey which takes the visitor from the open unknown to the enclosed and secure. The level of abstraction to be seen in the outer spaces ahs made it natural to minimise the number of recognisable builing elements and details.

At the same time it has been a clear aim that the furniture elements use the same design language as the building as a whole.

Larger elements such as bar counters, shop fittings, ticketting desk, and cafè interiors are either integrated in larger building forms or designed as free standing sculptural forms in white corian. These can be completely closed down when not in use.

The cloakroom and foyer are further furnished using simple seating forms and high tables made of steel plate coated with industrial rubberized black lacquer. Upholstery is with flat sheets of felt and sheep skin. Signage is made of the same black steel and white glass surfaces complete a number of the interior elements.

Furnishing of the production areas

These zones are designed around eronomics, functionality, and experience. The harde workshops are rational rooms where the logistics of mechanisation dominate the design. Wig and make-up workshops have been provided with specially designs workstation modules specific to the user’s requirements. The costume department, which is a hectic space full of activity has been given solution specific to its complex logistics.

The three artforms; Ballet, opera, and orchestra all have their requirements for changing rooms fulfilled with standardised but purpose built furniture. However, the orchestra have larger, 10 man changing rooms with areas for unpacking instruments, rest, and changing prior to a performance, amd with shared access to toilets and showers. The Ballet, choir and soloists have smaller 4 or 6 man rooms with person specific places and showers shared with the neighbouring room.

For the ballet these rooms function as a home base in a day filled with training and rehearsals.

All the changing rooms are specially design with fitted, standardised furniture, make up tables, day beds and cupboards.

A great deal of work has gone into designing the rehearsal spaces for the different groups. These are important working spaces, with optimised acoustics, ventilation, and lighting. The intention has been to provide a great deal of spacial quality and the acoustic wall panelling in particular contributes to this.

Material use in the production areas

The brief for these area specifies that they should be simple and inexpensive. This means that they are of general office quality with painted walls and linoleum flooring. This works well as a neutral background to the opera’s colourful costumes and stage elements which enliven the spaces.

The colour palette is therefor quite simple and neutral.

The open courtyard forms a central reference point to the production areas and the corridors which encircle it are given a dark colour to make orientation easier.

The rehearsal rooms have different characters for ballet, opera and choir.. The ballet spaces are light and airy with views over the fjord to the south. Whilst the choir space is more introvert with daylight from a high clerestory window facing east. Enclosing the musical experience. Colours and materials have a warmer, darker hue.

Furniture and end user equipment

Even though the building is large, there is little loose furniture. We have attempted to to simplify and standardise the choice of furniture and relate it to the building’s architectural design. A small number of quality furniture producers have been chosen and the pieces have a clean, contemporary design which is simultaneously classical enough to be timeless.

Landscaping

The opera’s landscape comprises of the marble roof, additional marble clad areas, and the areas between the building and the surrounding streets. Access to the plaza and the main entrance is over a marble clad footbridge over the opera canal. The plaza forms a part of a public promenade and cycle lane which continues around the west and south sides of the building, and eventually coming to a planned bridge over the Aker river to the east.

As early as the competition entry, Snøhetta proposed that the roofscape should be openly accessible to the general public and that it should be clad with white stone. Today the building’s defining feature is the characteristic geometry of the roof as it rises from the fjord and is laid out like a carpet over the public areas. An important move has been to introduce channels along the roof edges with ramps and steps. This allows the integration of regulation height balustrades with raising the line of the roof itself.

To achieve enough acoustic volume in the auditorium, the roof has been raised indepently inside the line of the balustrades. This has created a new viewing point from which the city and the fjord can be experienced. The roofs are mostly too steep for wheelchair use but access to the near flat, upper areas is provided via a dedicated elevator.

The surface treatment of the stone, its pattern, cuts and lifts which create a shadow play, have been designed in close collaboration with the artists. The white marble is ‘La Facciata’ from the Carrara quaries in Italy. The north facede and all the stone cladding which is in contact with water is a norwegian granite called ‘Ice Green’

Prototypes and tests at full scale were studied at the contractor’s facitities before the final choices were made for colour nuance and surface texture. A running quality control regime has been implemented throughout the production process

Adjacent areas During the building period it became clear that rapid and considerable settling of the ground level around the building would need to be addressed.

Large areas of gravel which is designed to take local vehicular traffic have been laid around the building footprint. This is easy to adjust as the ground sinks relative to the building which is founded on the bedrock. Trees are planted in the gravel areas, and a zone of street furniture is located along the pavement line with cycle parking, benches and specially designed streetlamps in stainless steel. The pavements are of asphalt with black granite edges and larger areas of granite paving wto highlight the entrances to the restaurant, opera street, and stage entrance. The dark grey colur palette is a clear contrast to the light stone and aluminium of the building itself within a cool monochrome language.

Landscaping of the surrounding areas has been designed in collaboration between Snøhetta and Bjørvika Infrastructure who have been responsible for the planning of the street around the operahouse.

Courtyard

The courtyard is a garden in the middel of the production area of the building. Surrounded by facades of black glass, aluminium and timber and open to the sky. There is direct access to the courtyard from ground and basement levels while the upper levels experience it as a green lung deep inside the building. In front of the sound insulated rehearsal rooms at basement level, vegetation has been planted to form a screen. The floor of the courtyard is a composition of timber dekking, white marble, and green areas. A marble cladd stair connects the two levels. Grasses, climbing plants and perennials are planted around clusters of cables reaching up to the upper levels and providing shade to the facades.

Architects: Snohetta
Location: Bjørvika, Oslo, Norway
Client: Ministry of Church an Cultural Affairs
Area: 38.500sqm
Construction start: 2004
Completion: 2007
Contractors: 55 contracts
Geological Engineer: NGI
Structural Engineer: Reinertsen Engineering ANS
Electrical Engineer: Ingeniør Per Rasmussen AS
Theatre Planning: Theatre Project Consultants
Acoustics: Brekke Strand Akustikk, Arup Acoustic
Artists, integrated artwork: Kristian Blystad, Kalle Grude, Jorunn Sannes, Astrid Løvaas og Kirsten Wagle
Photos: Snohetta, Nina Reistad, Statsbygg, Erik Berg & Nicolas Buisson



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